banner

"De verloren verlichting"
Cultuurhistorische reis naar Turkmenistan & Oezbekistan

Dag 1- Vlucht van Amsterdam naar Asjchabad
Overnachting in Ashgabad

Dag 2- Asjchabad - Nissa (UNESCO)-Asjchabad
In de ochtend starten we de dag met een excursie door de unieke Berzengi wijk, bekend om zijn artificiŽle wit marmeren gebouwen, fonteinen en parken. In deze wijk bevindt zich ook het nationaal historisch museum waar we de interessante opgravingen uit Merv en Nissa zullen bekijken. Erna vervolgen we onze weg naar het onafhankelijkheidspark en lopen we langs de imposante beelden tot het onafhankelijkheidsmonument. We eindigen de ochtend met een bezoek aan de Ertogul Gazy moskee, een charmante moskee met prachtige koepel en serene uitstraling.

Na de lunch vertrekken we naar Nissa, de oude hoofdstad van de Parthen. De stad werd rond het jaar nul verwoest door een aardbeving maar een prachtig fort dat vermoedelijk diende als mausoleum voor de Parthische koningen, heeft de aardbeving deels overleefd. We brengen een bezoek aan dit fort dat sinds 2007 op de UNESCO werelderfgoedlijst staat.

Aan het eind van de middag keren we terug naar Asjchabad waar we overnachten.

Dag 3- Asjchabad naar Mary (via Anau en Abiverd)
Op nog geen uur rijden van Asjchabad ligt Anau, een bijzondere archeologische site met enkele opgravingen van maar liefst 7000 jaar oud. De ruÔnes en vondsten duiden erop dat de beschaving van Anau een van de meest ontwikkelde was van Centraal AziŽ.

Vlakbij een fort uit de derde eeuw voor Christus, staat de prachtige moskee Jemaliddin uit de 15e eeuw. De moskee werd in 1948 deels vernietigd door een aardbeving maar gelukkig zijn er prachtige elementen bewaard gebleven, waaronder een bijzonder mozaÔek van draken. Erna vervolgen we onze weg naar Abiverd, een oude Sassanidische stad en belangrijk handelscentrum van Noord Khorasan. De mooie silhouetten van de oude gebouwen in Abiverd herinneren aan de voormalige macht en rijkdom van de stad.

We rijden verder naar Mary en bezoeken- als de tijd het toelaat- aan het eind van de middag het mooie nationaal museum van Mary met belangrijke vondsten uit het nabij gelegen Merv en Gonur Depe.

We overnachten in Mary op loopafstand van de bazaar.

Dag 4- Mary-( Excursie Gonur Depe)
Vandaag vertrekken met 4X4 terreinwagens naar Gonur Depe.
In het bronzen tijdperk ontstonden rond Gonur Depe langs de Margab rivier enkele nederzettingen met een verrassend complexe structuur. De opgravingen in het gebied omvatten vier vuurtempels uit 3000 voor Christus, wat erop duidt dat hier de eerste monotheÔstische religie, het Zoroastrisme, is ontstaan. In ieder geval behoort Gonur tot een van de oudste vuur-aanbiddende beschavingen, te vergelijken met Bactrie in Afghanistan.

Naast deze vuurtempels zijn de Royal Palace en Necropolis bijzonder fascinerende opgravingen in Gonur.

Na ons bezoek aan Gonur Depe picknicken we onderweg in de mooie omgeving en keren we in de loop van de middag terug in Mary.

Mochten we op dag 3 geen bezoek hebben gebracht aan het nationaal museum van Mary, dan bestaat hiervoor deze middag gelegenheid. Anders heeft u eind van deze middag tijd om op eigen gelegenheid een bezoek te brengen aan de bazaar.

Dag 5- Mary- Merv (UNESCO)- Asjchabad
In de ochtend vertrekken we naar de prachtige uitgestrekte opgravingen van Merv, een stad die vroeger bekend stond als Merv-e-Shajahan ‘ Merv, koning van de wereld’.

Merv bereikte haar hoogtepunt in de 11e en 12 e eeuw als belangrijke stad langs de zijderoute en werd tot hoofdstad gemaakt door de Seljuk Turken. Merv kent echter meerdere bloeiperiodes en bestaat niet uit 1 maar uit 4 steden die door verschillende dynastieŽn naast elkaar zijn gebouwd.

De oudste stad is ‘Erk Kala’ en dateert uit de derde eeuw voor Christus. De Grieken bouwden 400 jaar voor Christus de stad ‘Gyaur Kala’, terwijl ‘Sultan Kala’ dateert uit de 11e eeuw na Christus. De laatste stad, Abdullah Khan Kala, werd door de Timuriden in de 15e eeuw gesticht.

Het is uniek dat deze steden niet op elkaar maar naast elkaar zijn gesticht en dit maakt de opgravingen bij Merv zo bijzonder. Het omvat een uitgestrekt archeologisch gebied met bouwwerken van verschillende dynastieŽn uit diverse periodes.

Na de lunch rijden we naar Asjchabad waar we in de loop van de avond aankomen.
We overnachten in Asjchabad.

Dag 6- Asjchabad – Serdar (via Gypjak, Geok Depe, Kow Ata, Nohar)
We rijden vandaag met 4X4 terreinwagens vanuit Asjchabad naar de nabij gelegen Turkmenbashi moskee met mausoleum. Dit is de grootste moskee van Centraal AziŽ en zeer imposant doordat het uit wit marmer en goud is opgetrokken. De moskee is gelegen in Gypjak waar Niyazov is geboren en begraven.

Erna rijden we door naar Geok Depe, een spectaculair gelegen fort en het laatste bastion dat stand hield tegen de Russen. In de nabij gelegen Saparmut Moskee met zijn verbluffend mooie turquoise koepel wordt deze slag (12-01-1881) nog jaarlijks herdacht.

We vervolgen onze route naar Kow Ata waar u via een trap 60 meter afdaalt in een grot om uit te komen bij een meer van 70 meter met een constante temperatuur van 35 graden. Hier zwemmen is een wonderschone belevenis. (u moet zelf een handdoek en zwemkleding meenemen en de faciliteiten zijn beperkt)

Na deze unieke ervaring rijden we verder naar Nohar voor een bezoek aan een bijzondere begraafplaats en huizen waar nog op traditionele wijze zijde wordt geweven.
Onze dag eindigt in Serdar voor een overnachting

Dag 7- Serdar-Balkanabat (via Dekhistan, maanlandschap Karakala, Sumbar rivier vallei)
Vandaag rijden we met onze 4X4 terreinwagens verder in de richting van de Dekhistan Oasis. Hier ligt de oude stad Misrian, ooit een belangrijk handelscentrum tussen Iran en Konye-Urgench dat in de dertiende eeuw werd vernietigd door de Mongolen. De overgebleven ruÔnestad is prachtig en desolaat gelegen. U loopt er over een vloer van fragmenten van kleurrijk keramiek naar een oude karavanserai en de prachtige poort van de moskee van Khorezmshah met islamitische inscripties.

We rijden erna verder naar Balkanabat via het natuurreservaat van Karakala waar de rotsen zich hebben gevormd tot een wonderlijk maanlandschap en picknicken onderweg in de mooie Sumbar rivier vallei aan de voet van het gebergte van Kopetdag.
We overnachten in Balkanabat.

Dag 8- Balkanabat- Turkmenbashi (via Gozli Ata en Yangikala Canyons)
Vanuit Balkanabat vertrekken we met 4X4 terreinwagens via de Kara Kum woestijn naar Gozli Ata, een belangrijke Sufi begraafplaats waar nog veel pelgrims naartoe trekken.

Na een korte stop rijden we door naar een van de meest verbluffende landschappen ter wereld, de Yangykala Canyon. Deze canyon is prachtig gelegen en de rotskleuren, overlopend van diep rood naar licht groen, zijn onovertroffen. Een korte wandeling op de top brengt je naar ‘crocodiles mouth’, een natuurlijke uitloop tussen twee rotsen met adembenemende uitzichten en de perfecte locatie om foto’s te nemen van de wonderschone Yangikala Canyon.

Erna rijden we verder naar Awaza waar we aan de Kaspische zee kunnen nagenieten van de mooie indrukken.

Dag 9- Awaza – Dashoguz (middagvlucht Turkmenbashi- Dashoguz)
Na een ontspannen ochtend in het Awaza resort vertrekken we begin van de middag naar het vliegveld van Turkmenbashi voor een vlucht naar Dashoguz. Na aankomst in Dashoguz maken we een korte stadstour en bezoeken we de bazaar van Dashoguz.

We overnachten in Dashoguz

Dag 10- Dashoguz- Kunye Urgench (UNESCO)- Khiva (Oezbekistan)
In de ochtend vertrekken we naar de indrukwekkende opgravingen van Kunye Urgench, ooit een van de belangrijkste steden ter wereld waar handel en religie samensmolten tot een metropolis aan de zijderoute.

Kunye Urgench begon als hoofdstad van het rijk van Khorezm maar werd vernietigd door de Seljuk Turken. Al snel bloeide de stad weer op als belangrijke handelspost voor de caravans van kamelen totdat Sjah Mohammed II door een domme actie Genghiz Khan tot woede dreef. Na een belegering van zes maanden besloot Genghiz Khan de Oxus rivier te verleggen waarvan Urgench afhankelijk was. De mongolen namen de stad in en vermoordden alle inwoners.

Toch werd Urgench 100 jaar later weer een stad van betekenis en zag Timur de stad als grote rivaal van ‘zijn’ Samarkand. De stad werd voor de derde keer vernietigd en kwam deze laatste klap niet meer te boven.

In Urgench bezichtigen we onder meer het mausoleum Turabeg Khanum met een prachtig mozaÔek van geometrische patronen gebaseerd op astrologie, de Kutlug minaret die gespaard is gebleven omdat Tamerlane zo onder de indruk was van de hoogte en de ongewone 12-zijdige Pyramide bovenop het mausoleum van Il-Arslan.

Na de lunch vertrekken we naar de grensovergang met Oezbekistan en eindigen we in de historische stad Khiva, waar we zullen overnachten.

Dag 11- Khiva
De stad Khiva ooit de hoofdstad van het Kanaat van Khiva (1511- 1920), een despotisch geleid vorstendom in Centraal AziŽ en stond in de 18e en 19e eeuw bekend om zijn florerende slavenmarkten.
De stad is werkelijk een openluchtmuseum bestaande uit meer dan 50 historische monumenten, daterend uit de 18e en 19e eeuw.
Het Khanaat van Khiva was evenals het Khanaat van Kokand en Bukhara, het toneel van wedijver tussen de Russen en Britten om de economische en politieke hegemonie in Centraal AziŽ in de 18e en 19e eeuw.
 Tijdens een stadswandeling door de oude stad bezoeken we de monumentale bouwwerken van de oude stad, waaronder Mazary Sharif Madrassa, Mausoleum van drie heiligen, Vrijdagsmoskee, Pakhlvan Mahmoed mausoleum, Tash Hauli paleis en de Alla Kuli-Khan en Arab mohammad Khan madrassa’s.

Deze bezoeken worden nog interessanter door de vertellingen van de reisleider over enkele fascinerende episodes uit de geschiedenis van Khiva.

Dag 12- Khiva – Buchara
Vandaag hebben we een lange busrit door de indrukwekkende Kyzyl Kum woestijn naar een van de mooiste steden van Centraal AziŽ, Bukhara.
Onderweg naar Bukhara stoppen we bij de rivier Amu Darya.
In de Oudheid werd deze rivier de Oxus genoemd en werd de rivier gezien als een natuurlijke scheiding tussen het beschaafde Perzische werelddeel en die van de ongrijpbare steppennomaden in het noorden.

Dag 13- Buchara
Al in het jaar 500 v.Ch. maakte Bukhara deel uit van het Perzische rijk.
Na de succesvolle expeditie van Alexander de Grote en zijn generaals viel Bukhara in handen van de Grieks-Macedonische dynastie van de Seleuciden en viel de stad vervolgens onder het Grieks-Baktrische koninkrijk.
Bukhara is wegens zijn ligging op de Zijde Route het toneel geweest van veel wedijver tussen de Turco-Mongoolse stammen. De Islamisering van Bukhara in de 8e eeuw en de komst van de opeenvolgende islamitische dynastieŽn drukten hun stempel op het architectonische gezicht van de stad.
We maken vandaag een stadswandeling door de oude stad (Unesco werelderfgoed) en we bezoeken o.a. het Ismail Samani mausoleum, een fantastisch bewaard gebleven bouwwerk uit de tijd van de Perzische Samaniden.
We bezoeken vervolgens de 45 meter hoge Kalan Minaret en de 15e eeuwse Kalan Moskee en tot slot de Ulugh Bek Medresa, de Miri Arab Medresa en de Citadel van Bukhara.

Dag 14- Buchara – Rabati Malek karavanserai (UNESCO) - Samarkand
Vandaag verlaten we Bukhara om verder te reizen naar Samarkand.
Onderweg naar Samarkand bezoeken we een 12e eeuwse minaret met haar prachtige bakstenen ornamenten in de stad Vabkent; een schoolvoorbeeld van Seltsjoekse architectuur.
We bezoeken tevens de 11e eeuwse Rabati Malik karavanserai (UNESCO), waarvan het prachtige voorportaal nog in goede staat is.
Dit voorportaal is geÔnspireerd door de Perzische Achaemenidische en Perzische Sasanidische architectuur. We bezichtigen tot slot een Sardaba; een middeleeuws irrigatiesysteem.

Tegen de avond arriveren we in Samarkand.

Dag 15 – Samarkand
De stichting van Samarkand gaat terug tot de 14e eeuw voor Christus.
 Samarkand, bekend onder de Grieken als Marakanda, was een belangrijke stad op de zijderoute en vormde het economisch centrum van de SogdiŽrs.

In de 8e eeuw veroverden de moslims de stad op de toenmalige Turkse machthebber.
 Na de opeenvolgende Perzische en Turkse dynastieŽn, was het de buurt aan Dzengiz Khan die de stad in 1202 bij zijn immense rijk inlijfde.

Het was Timoer Lenk die de stad in 1370 tot zijn hoofdstad maakte en de beste bouwmeesters van zijn rijk de opdracht gaf prachtige bouwwerken neer te zetten die vandaag de dag nog te bewonderen zijn.

Tijdens een wandelexcursie van een dag maken wij kennis met de architectonische meesterwerken van de Timuriden zoals, de Bibi Khanoem moskee, Shahe Zenda complex, Gure Emir en de parel van Samarkand; het Registan plein.

We bezoeken tevens het observatorium van Ulugh Beg, een kleinzoon van Timur Lenk, die in tegenstelling tot zijn grootvader de oorlog schuwde en vooral van astronomie en wiskunde zijn levensmissie maakte.

Dag 16. Samarkand
Excursie Afrosiab archeologische opgravingen en museum
In de ochtend bezoeken we de oudste archeologische opgravingen van Samarkand van de tijd van de Sogdiers; de oudste handelaren van de Zijderoute. Het complex bevat schitterende fresco’s uit de 6e eeuw v.Chr.

Vervolgens rijden we naar het dorp Chelak ten noorden van de stad. Aldaar bezoeken we het mausoleum van Ismail Al Bukhari, een van de grootste denkers en wetenschappers van Centraal AziŽ. Hij staat bekend als verzamelaar van “Hadith”; de Islamitische overleveringen. Het mausoleum wordt jaarlijks door honderdduizenden pelgrims bezocht.
Hier wordt u ondergedompeld in de spirituele beleving van duizenden gelovige Oezbeken.

U kunt er ook voor kiezen om de middag vrij in te vullen door bijvoorbeeld een bezoek te brengen aan de bazaar en/of het historisch museum van Samarkand.

Dag 17- Samarkand – Tasjkent
Vrije ochtend ter eigen invulling in Samarkand.
U kunt dan bijvoorbeeld een bezoek brengen aan de levendige bazaar van Samarkand.
Na de lunch rijden we in circa 4 uur terug naar Tasjkent

Dag 18 – Tasjkent
Tasjkent heeft een zeer oude geschiedenis.
In de pre-islamitische tijd was de stad bekend als Chash en later als Chashkent (De stad van de steen). Het lag op de oude zijderoute tussen Europa en AziŽ, waardoor het een van de belangrijkste economische centra van Centraal AziŽ werd.

Tasjkent heeft gedurende zijn lange geschiedenis veel te verduren gehad. De stad werd dan weer geplunderd door Khazakhen en dan weer door Uzbeken, Perzen of Mongolen.
Na de verwoestende aardbeving van 1966 is de stad herbouwd volgens het Sovjetmodel met brede boulevards en grote parken en pleinen.

De stad heeft nog een aantal interessante bezienswaardigheden die we tijdens een dagexcursie zullen bewonderen, zoals het Amir Temur plein, de oude stad met het Khast-Imam Complex, de Chor-Su bazaar en het historisch museum.

Dag 19 – Vandaag vliegt u van Tasjkent naar Amsterdam.