banner

ArmeniŽ & GeorgiŽ "De strijd van drie Goden" 16 dagen (dag-tot-dag-programma)

Dag 1 Amsterdam - Tbilisi (GeorgiŽ)

Dag 2, Tbilisi, stadsexcursie

De stad Tbilisi is reeds gesticht in de 5e eeuw van onze jaartelling door Vakhtang I Gorgasali, wiens indrukwekkende standbeeld vandaag de dag nog over de oude stad waakt.

Vandaag hebben we een stadswandeling door de sfeervolle oude stad van Tbilisi. We bezichtigen de Methekhi tempel en de Abanotubani badhuizen, waar al eeuwenlang dichters, musici en koningen zich te goed doen aan de bekende zwavelbaden van Tbilisi. Sommigen zijn nog steeds in gebruik.

We vervolgen onze wandeling omhoog naar het Narikla kasteel (4e eeuw) met een prachtige uitzicht over de oude stad om vervolgens via de krioelende oude stegen uit te komen bij de Sioni kathedraal (11e eeuw) en de Anchiskati kerk (6e eeuw).

We eindigen de wandeling met een bezoek aan de Rustaveli straat, het culturele en politieke hart van GeorgiŽ. Het hoogtepunt aan deze straat vormt het archeologisch museum van Tbilisi met een kleine maar indrukwekkende collectie.

Dag 3, Tbilisi - Mtskheta (UNESCO) - Ananuri - Gudauri

Vandaag rijden we eerst naar Mtskheta op 20 km afstand van Tbilisi. Mtskheta was de oude hoofdstad van het Georgische koninkrijk van Iberia. Hier was de historische plaats waar de GeorgiŽrs zich al in de 4e eeuw bekeerden tot het christendom.

De stad en zijn architectonische monumenten staan op de UNESCO werelderfgoedlijst.
We bezoeken hier het mooi gelegen Jvari klooster (6e eeuw) en de Svetitskoveli kathedraal (11e eeuw) met zijn verborgen kerken en mooie fresco's.

Vervolgens rijden we op de Georgische Military Highway naar de Kakausiche bergen. We bezoeken onderweg het Ananuri kasteel (16e eeuw) om via de Javari bergpas (2395m) te arriveren in Kazbegi, een pittoreske nederzetting omringd door gigantische bergen. Vanuit deze plaats wandelen we via een prachtige route naar de Sameba kerk, idyllisch gesitueerd op een heuvel met een spectaculair uitzicht op de Kazbegi berg.

We overnachten in Gudauri in een klein familiehotel.

Dag 4, Gudauri - Gori - Uplistsikhe (UNESCO) - Kutaisi

Vanuit Gudauri reizen we eerst af naar Gori, de geboorteplaats van Josef Stalin. Daar bezoeken we het unieke Stalin museum.

Vervolgens brengen we een bezoek aan de nabij gelegen grottenstad, Uplistsikhe, daterend uit de 7e eeuw v. Chr. Uplistsikhe is een van de oudste nederzettingen van GeorgiŽ en vormde het politiek en religieus centrum van het oude koninkrijk Kartli. Deze in de rotsen uitgehouwen stad bevat een opmerkelijke mix van architectuurstijlen uit AnatoliŽ en Iran.

We rijden vervolgens door naar Kutaisi om daar te overnachten.

Dag 5, Kutaisi - Bakuriani
Excursie Bagrati kathedraal en Gelati klooster ( UNESCO

Vandaag bezoeken we eerst de Bagrati kathedraal, gebouwd door Bagrat III, koning van Georgie in de 11e eeuw. Daarna brengen we een bezoek aan het Gelati klooster, een oosters- orthodox klooster gesticht door koning David de Bouwer in 1106. Hij ligt in het klooster begraven.

Het Gelati klooster was ťťn van de belangrijkste culturele en onderwijskundige centra van het oude GeorgiŽ. In het klooster zijn nog steeds vele mooie muurschilderingen en interessante manuscripten uit de Middeleeuwen te zien. Reden waarom het klooster in 1994 samen met de Bagrati kathedraal door Unesco tot werelderfgoed is verklaard.

Tot slot hebben we een excursie naar de Sataplia grot, een natuurfenomeen van GeorgiŽ, bekend wegens vele stalactieten en stalagmieten en een voetstap van een dinosaurus.
We rijden uiteindelijk door naar ons hotel in het bergdorp Bakuriani .

Dag 6, Bakuriani - Khertvisi- Vardzia - Gyumri

Vroeg in de ochtend rijden we naar de Khertvisi citadel. Deze citadel is getuige geweest van vele historische omwentelingen in het gebied.
De oorspronkelijke citadel zou volgens de legende vernietigd zijn door Alexander de grote en 1500 jaar later nog een keer door de Mongolen. In de 19e eeuw diende het als militaire basis van het Russische leger.

We rijden langs de rivier Kura Valley naar het grottenklooster van Vardzia (12e eeuw) op de linkeroever van de rivier Mtkvari. Het werd gesticht door Koningin Tamar in 1185.

Het klooster werd gebouwd om bescherming te bieden tegen de Mongoolse horden. Het bestond uit meer dan zesduizend appartementen in dertien verdiepingen. De stad omvatte een kerk, een troonzaal en een complex irrigatiesysteem met landbouwgronden.

Na ons bezoek aan Vardzia steken we de Georgisch-Armeense grens over en rijden we door naar Gyumri voor onze eerste overnachting in Armenie.

Dag 7, Gyumri (stadsexcursie halve dag)

Vandaag hebben we een korte stadsexcursie in de oude stad van Gyumri.
Gyumri is een van de oudste nederzettingen van ArmeniŽ en is gesticht door de Grieken in 401 v.Chr. De stad die ooit Alexandropol en later Laninakan heette, veranderde in de 19e eeuw in een belangrijke militaire post ter ondersteuning van de Russische positie in TranskaukasiŽ. In die periode was de stad Alexandropol belangrijker dan de huidige hoofdstad Jerevan.

Ondanks de verwoestende aardbeving van 1988 is een groot deel van de oude stad nog intact. Het is een van de weinige plaatsen in ArmeniŽ met een authentiek Armeens stedelijke architectuur. De meeste gebouwen dateren van de 2e helft van de 19e eeuw.

Gyumri is een van de aantrekkelijke steden van ArmeniŽ met levendige straten en markten. De rest van de dag kunt u op uw gemak de stad verder verkennen.

Dag 8, Gyumri – Etchmiadzin (UNESCO) – Zvartnots (UNESCO)– Yerevan

Vandaag onderweg naar Yerevan stoppen we bij de kathedraal van Etchmiadzin, de oudste door een Staat gebouwde kerk ter wereld.

De originele gewelfde kerk is gebouwd tussen 301-303 op last van de heilige Gregorius de Verlichter. Koning Tirdates III maakte indertijd ArmeniŽ tot de eerste officiele christelijke natie ter wereld. De kathedraal van Etchmiadzin is wegens zijn unieke architectuurstijl en de eigentijdse en wonderschone stijl van fresco's verklaard tot een UNESCO werelderfgoed.

Op 4 kilometer afstand van Etchmiadzin ligt Zvartnots. Dit archeologische complex bestaat uit de overblijfselen van de kathedraal, gebouwd tussen 643 en 652.
Zijn massieve en unieke constructie wordt gezien als een bouwkundig meesterwerk. Volgens de legende was de Byzantijnse keizer Constantijn II in 652 zodanig onder de indruk van het bouwwerk dat hij beval tot de bouw van een soortgelijke kerk in Constantinopel.

Ten zuidwesten van de Kathedraal bevinden zich de overblijfselen van een paleis, waar de oosterse Katholicos woonde en de kerk leidde in haar verzet tegen Arabische binnendringers, Byzantijnen en andere heidenen.
Het paleis verbergt in zich onder meer de restanten van een Romeins badhuis, een basiliek, een wijnmakerij en opslagplaatsen.

Een korte busrit brengt ons in de loop van de middag naar ons hotel in Yerevan, de hoofdstad van ArmeniŽ.

Dag 9, Yerevan, stadsexcursie

De stad Yerevan is inmiddels uitgegroeid tot een metropool in de Kaukasus, waar circa de helft de Armeense bevolking woont. De naam Yerevan is wellicht afgeleid van de Erebuni citadel uit de tijd van het koninkrijk Urartu, omstreeks 782 v.Chr.

We bezoeken vandaag het Erebuni complex, een indrukwekkende archeologisch site van ArmeniŽ.
De citadel bestaat uit fortificaties, tempels, de overblijfselen van een Zigurat en kleurrijke fresco's.

We verdiepen ons vandaag in de geschiedenis van het koninkrijk Urartu, hun religieuze culten en architectuurstijl.

Vervolgens brengen we een bezoek aan het Instituut Matendaran, een onderzoeksinstelling van oude Armeense en niet-Armeense manuscripten. Het herbergt ťťn van de oudste en rijkste manuscript collecties in de wereld.

De collectie bestaat uit ongeveer 17.000 manuscripten handelend over uiteenlopende onderwerpen zoals; geschiedenis, geografie, taalkunde, filosofie, rechten, geneeskunde, wiskunde, astronomie, theorie van de kalender, alchemie, chemie, en literatuur.

De manuscripten zijn geschreven in vele talen waaronder ; het Arabisch, Perzisch, Grieks, Latijn, Ethiopisch, Indisch, en Japans.

Telkens wordt er een deel van de enorme collectie ten toon gesteld.

We brengen natuurlijk ook een bezoek aan het kloppend hart van het moderne Yerevan, het Republiek plein, alwaar ook het prachtig historisch museum van ArmeniŽ gelegen is.

Dag 10, Yerevan - Halve dagexcursie Garni & Geghard (UNESCO)

Vandaag rijden we eerst naar het Garni tempelcomplex op 32 km ten zuidwesten van Yerevan.
Garni tempel is een uitzonderlijk voorbeeld van heidense architectuur voor de komst van het christendom.

Het is gebouwd in de eerste eeuw van onze jaartelling door de Armeense koning Tirdades I op kosten van de Romeinse keizer Nero. De tempel is hoogstwaarschijnlijk gewijd aan de zonnegod Mithra.

Na de kerstening van ArmeniŽ werd deze plek een koninklijke zomerresidentie. Er zijn nog overblijfselen van een zomerpaleis, een kerk en een badhuis met een bijzondere mozaÔekvloer.

Onze volgende stop is bij het Geghard klooster, een unieke architectonische constructie deels in de rotsen uitgegraven.

Het oorspronkelijke klooster is gesticht in de 4e eeuw door Gregorius de Verlichter, maar de huidige vorm is vooral te danken aan de verbouwingen uit 12e en de 13e eeuw.

Het klooster met zijn natuurlijke ligging, uitgegraven in de bergen is van een verbluffende schoonheid.

De ornamentale versieringen bevatten een unieke mix van Armeens Christelijke en Islamitische stijl, wat van dit complex met recht een werelderfgoed maakt.

Daarna keren we terug naar Yerevan waar u nog tijd heeft om op eigen gelegenheid de stad verder te verkennen, een bezoek te brengen aan het genocide museum of om met de Yerevani's te flaneren door de gezellige straten rondom het Opera Huis.

Dag 11, Yerevan - Goris (via Khor Virap, Areni en Noravank)

Vandaag rijden we af naar Goris.
Onze eerste stop onderweg is Khor Virap, het meest bekende bedevaartsoord van ArmeniŽ. Hier in de kerkers, waarop het kerkklooster later gebouwd is, zat Gregorius de Verlichter voor 13 jaar gevangen. Hij was de stichter en de patroonheilige van de Armeens-apostolische Kerk.

Het kerkklooster van Khor Virap is daarnaast vooral bekend vanwege zijn spectaculaire ligging aan de voet van de Bijbelse Araratberg.

Vervolgens rijden we door naar het Areni dorp waar volgens recente opgravingen al 4000 jaar v.Chr. menselijke nederzettingen waren.

Er zijn overblijfselen gevonden van een levendige wijnindustrie in de oudheid. Vandaag de dag is Arni nog steeds een wijn producerend dorp. We zullen hier dan ook een kort bezoek brengen aan een wijnfabriek & wijnproeverij.

Als laatste stoppen we in Noravank, waar de heilige Astvatsatsin kerk, een basiliek en de mausoleum-kapel van de heilige Gregorianus zich bevinden.

Het complex is behalve vanwege zijn prachtige ligging in de bergen vooral bekend om bas-reliŽf sculpturen van de 14e-eeuwse meesterarchitect Momik.

Aan het begin van de avond komen we aan in ons hotel in Goris.

Dag 12, Goris - Yermuk (via Khndzoresk & Tatev klooster UNESCO)

Vandaag rijden we verder zuidwaarts en stoppen we bij het dorp Khnzoresk. Dit gebied is vooral bekend om zijn canyon en pittoreske rotsformaties. Vanuit deze plaats gaan we op weg naar het onherbergzaam maar prachtig gelegen Tatev klooster.

Het Tatev klooster was het rijkste middeleeuwse klooster van ArmeniŽ. De ontwikkeling van het Tatev klooster begon al in de 9e eeuw en het werd de zetel van de bisschop van Syunik.

Behalve een belangrijk religieus centrum was het klooster ook een ondoordringbare strategische fort en een belangrijk wetenschappelijk centrum in de 14e en 15e eeuw. Het wordt geroemd als een architectonisch meesterwerk gelegen op de rand van het niets.

Aan het eind van de middag komen we aan in ons hotel in Yermuk. Yermuk is een pittoresk stadje bekend om zijn waterval.

Dag 13, Jermuk - Dilijan

(Selim karavanserai, Sevanavank, Goshavan klooster)

Vandaag rijden we via de Selim bergpas, ooit een belangrijke handelsroute, naar Dilijan. Grote caravans met volgeladen kamelen gingen ons in de oudheid voor. We bezoeken hier een mooie karavanserai uit 1332.

Onze volgende stop is Sevavank, een klooster complex op een schiereiland aan de Noordwestelijke kust van het meer Sevan. Het klooster is gebouwd in 874 door Princes Mariam, dochter van koning Ashot I.

Het silhouet van de kerk tegen de achtergrond van het turquoise meer en de blauwe hemel is indrukwekkend.

Onze laatste stop alvorens aan te komen in Dilijan is het Goshavank klooster. De kerken zijn gedecoreerd volgens de architectuurstijlen van het gebied in die tijd. Vooral de ornamentale decoratie van voorportalen en ramen springen in het oog.

Dag 14, Dilijan - Tbilisi (GeorgiŽ), via Haghpat klooster (UNESCO)

Na het ontbijt hebben we een korte wandelexcursie in het oude deel van de stad, waar de meeste gebouwen dateren van 19e eeuw.

Onderweg naar Tbilisi bezoeken we eerst het Haghpat klooster, een religieus complex gebouwd in de 10eeuw. Het is gebouwd op last van koning Ashot Bagratuni en is een prachtig voorbeeld van de hoogstaande Middeleeuwse Armeense architectuur.

Talloze waardevolle miniaturen en manuscripten zijn ontwikkeld in het scriptorium van het klooster, waarvan een deel in het onderzoekscentrum van Matenadaran in Yerevan te zien zijn.

In de loop van de middag arriveren we in Tbilisi(GeorgiŽ) zodat u nog tijd heeft om deze gezellige en mooie stad verder te onderzoeken of om op een van de vele terrasjes bij te komen van alle ervaringen.

Dag 15, Tbilisi, excursie David Gareja (halve dag)

Vandaag hebben we een ruime halve dagexcursie naar het grottenklooster van David Gareja (6e eeuw). Het in rots uitgehouwen Georgisch-orthodox klooster bevindt zich op de hellingen van de berg Gareja, 60-70km ten zuidoosten van de hoofdstad Tbilisi.

Het complex omvat honderden cellen, kerken, kapellen, refters en woonverblijven in de uitgeholde rotswand.
We bezoeken eerst het Lavra klooster om daarna via een steile wandeling van circa 45 minuten bij het Udabano klooster aan te komen. Van daaruit heeft u een schitterend uitzicht over Azerbaijan en kunt u de vele grotten met opmerkelijk goed bewaard gebleven fresco's onderzoeken.

Begin van de middag zijn we terug in Tbilisi. De rest van de dag is ter eigen invulling.

Dag 16, Tbilisi - Amsterdam